Humöret Bra trots en Helvetesdag!

2010-11-24 @ 21:36:04
Vart ska man börja?! Somnade kl 2, efter att jag vridigt och vänt mig, med en ständigt stark oroskänsla. Kunde inte för mitt liv komma på vad det var.

Var inte direkt fräsch kl 7,30 då larmet tjöt. Klev upp och gjorde det jag skulle på morgonen. Lämnade på dagis. Och det var massor av snö ute, så barnet fick åka pulka! :-) Lyckliga hon liksom!!
Praktikanten och nya vikarien satt och såg allmänt uttråkade ut, medans den "äldre" vikarien (som är yngre än den nya vikarien)  satt och sjöng med barnen. Min tjej tycker inte om den nya vikarien. Det gör inte jag heller. Tycker det är lite skrämmande med en människa som hela tiden säger "söta gubben" "Lilla älsklingen" osv och barnet verkar mest få panik och vill den övriga personalen. Och när jag tänker på det, så tror jag inte att surkärringen tycker om flickor..för det är hela tiden pojkarna hon håller på så där med. Tjejerna får klara sig själva liksom.

Hem och ringde vårdcentralen. Sonen hade klämt sin fot i går kväll, och hade svårt att gå plus enorm smärta. Ville mest bara rådfråga.., men kvinnan på vc tjatade om att vi behövde en läkartid. Fick en tid kl 11.

Ringde psykologen för att få ta del av gårdagens möte. Fick veta saker som inte känns allt för roligt. Dock har jag bestämt mig för hur jag ser på framtiden. Hoppas de ger den hjälp som behövs nu bara.
Ärendet ska flyttas över till en myndighet, -IGEN. Jag ställer mig utanför, och hoppas att barnet får bo kvar där det nu bor. Inser att jag måste få leva mitt liv, och inte blanda in sånt som släcker glöden.

Hade några fler samtal, och det kändes bra att få prata med goda vänner! Är så glad att det finns dem i min närhet, som faktiskt bryr sig!

Undersökning hos läkaren kl 11 och remiss till röntgen. Hem och hämta bilnycklar, och iväg. På sjukhuset var det strömavbrott, så väntan blev lång :-(
Inga benbrott i foten och vi kunde åka hem igen. Läkaren skulle återkomma med direktiv om fortsatt behandling, vilket vi fick ta del av kl 15. Pappan tog det samtalet eftersom jag var på dagis då.

På dagis var det som vanligt lite olustigt att hämta. Vikarierna frodas..och jag önskar att det kunde vara samma personal hela tiden. Gillar verkligen inte den där nya, som inte hälsar på mig eller barnet då vi kommer. Sen är det en ung tjej som verkar ha praktik där..som mest ser ut som ett frågetecken då man kommer.
Idag stod de i hallen och klädde på sig. Mitt barn hade nog satt på sig kläderna själv, för ena byxbenet satt uppe vid knät och själva linningen hade vridit sig, så sidan var fram. Dessutom hade hon på sig extrakläderna.
Inte första gången jag reagerar på hennes kläder. Oftast är de dygnsura då man kommer. Vantarna som är dyblöta, är alltid nertryckta i skorna, vilket i sin tur gör att skorna ständigt är blöta. Idag hade de inte varit ute på fm, så kläderna var torra..ja vantar och mössa. Byxorna som hon hade på sig imorse, var spårlöst borta. Istället fanns där ett par andra byxor, som inte vi äger. Fick veta att hennes byxor var för små, så därför tog de extrakläderna. Klart byxorna var för små, de var ju inte hennes och i två strl mindre än vad hon har. Nya vikarien höll som vanligt på att klä på den äldsta pojken (varför måste han ha hjälp med påklädningen när det finns 1 år yngre flickor som verkligen inte KAN klä sig själva?!) Märkligt! Jackan var också borta. Hon fick ta extrakläderna på sig hem..och jag började fundera på hur detta barn skulle kunna vara utomhus i denna kyla, utan vinterkläder som är i bättre skick än dessa Pop-kläder som är bra begagnade.

Fick även veta att mitt barn blivit slagen i magen och det fanns nu ett sår där. Jag kände ett slags obehag.. Varför får mitt barn så mycket slag och sår när hon är på dagis? Förra veckan hade hon fått ett jack under ögat, och fick blåöga. Idag fick hon ett slag i magen av en pojke, så det började blöda och nu är det ett 5 cm långt sår/märke där.
Dessutom, så var det en fd vikarie (som fick jobb för att hennes mamma är kompis med förskolechefen) som i torsdags hade ett olustigt betende mot mitt barn. Hon såg inte att jag kom. Brukar tycka att det är kul att se mitt barn vara inne i sin lek..*ler* så jag kan ibland stanna i hallen en stund och kika på henne. Denna gång, så var hon på väg att ta in en stol i lekhallen. Jag såg att de andra barnen satt på lika dana stolar, och jag förstod att min tjeje ville vara med. Men precis då hon tog stolen och skulle flytta den, så säger vikarien "Nej, ställ tillbaka den" varpå mitt barn sa "men jag vill också jag vill vara med" och vikarien svarade "det får du inte ställ tillbaka stolen". Precis då klev jag fram och vikarien fick syn på mig, och ändrade tonläge direkt. jag kunde naturligtvis inte vara tyst utan sa "det var ju märkligt att du inte får göra som de andra barnen" och sen vände jag mig praktikanten och fråga vart den ordinarie fröken var nånstans, för jag behövde prata med henne.

Bestämde mig för att åka till centrum och handla nya kläder. En overall, för då behöver de inte ha koll på så många delar på dagis, och då kan även barnet klä sig själv utan att behöva kämpa med att allt ska sitta rätt. Dock hann och orkade jag inte köpa skor (ja det verkar behövas extra såna på dagis också). Får se om jag tar mig iväg imorgon.
Det blev en röd overall från Kaxs. Det enda som fanns typ. Barnet ville ha en grön.., men det fanns inte i rätt storlek. Tycker röd blir bra.., för grön e så pojkaktigt. Fast det e klart, då kanske dottern fått mer uppmärksamhet..om hon såg ut som en pojke!? Genus, vad e det på förskolan...?
Vi hade vilda diskussioner om färgval (eftersom storleken inte passade), och jag misstänker att expediten hörde oss och tyckte illa, för när jag skulle betala, så såg hon så otroligt sur ut. Men gamla fisförnäma kärringen före mig i kön, gick det bra att vara pratig och trevlig med.
Tror fan hon lämnade kvar larmet med flit, för det tjöt för fulla muggar då vi klev ut genom affären, och jag tror nog hon log där bakom disken.. (haha skoja bara).

Hade smskontakt med den där idioten. Tror inte att h*n fattar. När jag skrev att jag ska jobba för ett fast boende där, så tog det tid innan svaret kom. Misstänker att h*n tror att jag motarbetar detta.., men så är inte fallet. Det kanske är dags att lyssna på mig kanske..för det handlar om en mycket sjuk människa..som inte ska flytta, bara h*n orkar med det som komma skall..

Idag har jag hängt upp lite bling bling på väggen i stora rummet. 2 röda stjärnor..och det ser så himla fint ut!!
Imorgon vill jag fortsätta med resten av adventspyntet. Hoppas jag hinner det! Jag vill ha en massa tindrande bling bling i mitt hem!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback